Cuprins
Ce este SEO și de ce e important?
Așa cum vorbeam în articolul precedent, a venit timpul să discutăm despre SEO, ce înseamnă și cu ce beneficii vine el la pachet. Aici am scris articolul care o să-ți aducă mai multe lămuriri despre ce face acest motor de căutate (spoiler alert) și de ce ai nevoie de el când vine vorba de afacerea ta din online. Fiind o noțiune complexă, nu voi detalia cum se pun în practică principiile SEO, ci mă voi limita la definiția si aportul pozitiv pe care îl aduce pentru tine dacă te lansezi în online și cum să-ți crești afacerea.
Noţiunea de SEO și-a făcut debutul prin anii 90, fiind o abreviere de la Search Engine Optimization, adică: optimizarea pentru motoarele de căutare. În acelaşi timp, aceeaşi abreviere se referă şi la persoanele care se ocupă cu această „meserie”. Prin începutul timid al Internetului, atunci când existau doar „câteva” site-uri în total (de fapt câteva milioane, faţă de cele peste 20 miliarde, câte se estimează în momentul de față) – au apărut şi motoarele de căutare, care, deşi deloc sofisticate – indexau destul de bine conţinutul de pe web şi constituiau un punct de pornire al navigării, reprezentând o sursă importantă de trafic pentru site-urile web. Tot atunci specialiştii şi-au dat seama de necesitatea unui control conştient în procesul de creştere a vizibilităţii în motoarele de căutare, şi acest fapt a dat naştere unei noi ştiinţe: SEO – optimizarea pentru motoarele de căutare, care are drept scop mărirea traficului calitativ al unui site. Deci, mai mulți clienți care îți văd munca.
Aceasta are loc prin controlul şi ameliorarea „criteriilor de rank-are”, adică a factorilor care, luaţi la un loc şi analizaţi de algoritmul de căutare – duc la poziţionarea mai bună în paginile cu rezultate, așa cum o să-și arăt și în exemplul de mai jos:
În funcţie de aceste criterii, SEO poate fi de două tipuri:
Optimizarea internă (on-site optimization) – măsurile de promovare sunt aplicate nemijlocit site-ului în cauză şi depind, dar mai ales pot fi influenţate numai de către o echipă de SEO. Drept exemple pot servi: scrierea cu atenţie, dar și într-o manieră naturală a titlurilor şi descrierilor, eliminarea erorilor, îmbunătăţirea vitezei de încărcare esteși ea esențială, prelucrarea imaginilor, optimizarea structurii de adrese URL şi de legături interne, folosirea cu moderaţie a reclamelor etc. În ansamblu – ameliorarea experienţei vizitatorilor.
Optimizarea externă (off-site optimization) – în care promovarea nu ţine în mod direct de echipa SEO, ci mai curând de voinţa colectivă a Internetului. Aceasta înseamnă că pornind de la o realitate obiectivă cu privire la calitatea unui site web – motoarele de căutare încearcă mereu să găsească semnale măsurabile vizavi de relevanţa şi importanţa paginii web în raport cu expresia de căutare analizată. Aceste semnale se referă la indicatorii de calitate, performanţă şi popularitate, iar drept exemple pot servi: numărul şi calitatea legăturilor către pagina analizată, numărul de interacţiuni sociale (Facebook like, share, comment, Tweet etc.), contextul în care apar menţiunile, credibilitatea şi autoritatea surselor, volumul global şi local de căutări pentru cuvintele cheie respective etc.
Așa cum vorbeam și în articolul anterior, SEO este unul din lucrurile care-ți promovează afacerea. Prin implementarea unei strategii de SEO vei transforma afacerea ta în una vizibilă publicului larg. SEO nu este doar o tactică, ci multe tactici care lucrează împreună pentru a îmbunătății experiența utilizatorului și poate influența rank-ul. Poate fi o investiție profitabilă, generând conversii și vânzări.
Unelte potrivite pentru a putea face SEO
Sunt multe instrumente care te ajută să utilizezi SEO, însă cel de care am fost cel mai plăcu impresionat este Semrush . Aceasta este o platformă de succes specializată în a oferi o gamă largă de practici de marketing digital, în special SEO. Oferă o cercetare mai amănunțită a cuvintelor cheie relevante estimând ce volum de căutare are cuvântul respectiv, cât și de dificultatea pe care o are. Pe lângă asta, vin în ajutor și cu analizare cuvintelor pe care competitorii tăi le folosesc și a sugera noi oportunități. Se mai ocupă și cu Analiza concurenței, cu Audit SEO, cu contruirea backlink-urilor, marketing-ul de conținut, publicitate pe rețelele de socializare și monitorizare și cel mai și cel mai importamt lucru: Economisești timp. Există o serie de materiale și clipuri pe site-ul lor, așa că nu ezita să fii curios și să înveți ceva ce poate face diferența între tine și competitorii tăi.
O altă sugestie este optimizarea pentru dispozitivele mobile. Trebuie să te asiguri că site-ul tău web este ușor de accesat și navigat de pe orice gadget. Pe lângă asta, fii atent la ce spun rezultatele tale monitorizând traficul website-ului tău și analizând campaniile SEO.
Există o multitudine de tactici SEO pe care le poți implementa pentru a-ți spori afacerea, însă totul ține de tipul de afacere pe care o dezvolți, de bugetul pe care îl poți aloca și de publicul țintă.
Acum că am stabilit ce înseamnă SEO şi la ce serveşte – haide să vedem cine are nevoie de servicii SEO. În principiu – toţi! Dar aici apare o problemă – e clar că două site-uri diferite nu pot fi în acelaşi timp pe primul loc în Google. Aşa cum nu pot fi nici pe doi, nici pe trei. Nu în acelaşi timp. Şi atunci – ce-i de făcut? Cine să se apuce de SEO şi cine nu? Răspunsul e: cei care-şi permit să investească în asta. Cei care sunt pregătiţi să depună efort acum şi să aştepte rezultatele pe termen lung. Cei pentru care aceasta are sens din punct de vedere economic. Cei care iubesc sportul și competiţia!
Concluzie: SEO măreşte calitatea unui site.
În ciuda tuturor strategiilor și a modelelor de optimizare existente, tu ești stăpânul site-ului tău și dirijorul afacerii – deci, tu decizi ce e mai bine pentru progresul acestuia în motoarele de căutare. Dacă site-ul tău a devenit mai mult decât o pasiune, dar și o sursă de venit, a crescut în volum și complexitate, te sfătuiesc să treci la nivelul următor, să reduci acțiunile care-ți mănâncă timp și să vezi cu ce sfaturi vine un specialist SEO. Să știi că ai putea descoperi lucruri interesante, despre care nu ai bănuit și soluții unice de îmbunătățire a rezultatelor. Mult succes și îndrăznește să fii mai puternic decât concurenții tăi. SEO ține de putere! Nu se poate mai bine de atât.